Możno mi wtoś bydzie mioł za złe że spominom stare dzieje jakby
my teraz ni mieli inszych utropow. Ale chca Wom tu pedzieć jak my
już som przi tymacie że tyn krajiczek chleba keryn kiedyś boł
takim skarbym tak nom spowszednioł że zatracili my szacunek do
niego. Pamiyntom jak byłach małym bajtlym moja starka dycko godała
że chlyb to dar boży i trza go szanować. Nim ukroła non sznitka
chleba z cołego bochynka robiła nad nim krziż .A jak upod chocioż
mały krajiczek na ziymia to podnosiła go z szacunkiym zdmuchnyła
kurz i całowała. Była rada że mo go teraz pod dostatkiym
.Pamiyntała czasy wojny jak go czynsto brakowało. Mój starzik to
dopiyro mog pedzieć na tyn tymat wiela , chocioż boł jak to kożdy
Ślązok twardym chłopym .Nie godoł po darymnicy ale nieroz my
podsłuchali jak se rozprowioł ze starkom ło tych czasach
wojynnych ..Boł troszka za stary żeby Go wzionć do wojska ale
mioł pora gymb do wykarmiynio toż odrobioł te wojsko na grubie .A
tam byli ruscy jyńcy kerzi robili na dole .Wiycie jak starzik ło
tym godoł to mioł płaczki we łoczach .Dopiyro wielaś tam lot po
wojnie moja starka dowiedziała się ło jego najwiynkszej tajymnicy.
Rozchodziło się ło tyn chlyb s umastom keryn broł zapakowany we
gazeta do roboty .Moja starka nie umiała strzimać że starzik
chudy jak patyk a biere tela krajiczkow żeby stykło do trzech
chłopa .Ni żeby mu żałowała bo ciynżko robioł ale nie mogła
zrozumieć że tela zjy. Myślała że je chory abo mo jaki
plugastwo we siebie tasiymca czy coś inszego. A łon tyn chlyb
nosioł do Tych jyńcow. Widzioł że te boroki som tak głodni żeby
zjedli konia z kopytami toż zrobiło mu się żol. I tak po cichu
żeby żodyn się nie kapnoł zostawioł tyn chlyb na kamiyniu niby
że idzie coś łobejrzeć. A Ci jyńcy już wiedzieli ło co idzie i
yno czakali kiedy starzik pondzie. Brali tyn chlyb i wartko chowali
za koszula żeby żodyn niy widzioł. Potym zaszyli się w jakimś
kontku i wcinali aż się im uszy trzynsły. Sztajger keryn jich
wachowoł kapowoł ło co się rozchodzi ale udowoł że niy widzi bo
wiycie jak to padajom wszyndy trza być człowiekiym. Tyn sztajger
jak i mój stzrik łokropnie ryzykowali .Za krajiczek chleba keryn
dało się jyńcowi groził lagier w Oświyncimiu a w najgorszym
wypadku kulka w łep.Ale robili to z narażyniym zycio .Jyńcy żeby
się jakoś odwdziyńczyć za tyn chlyb robili taki krzineczki w
kerych szło chować nici,wełna i insze potrzebne rzeczy. Moja
starka jak dostała ta krzineczka na geburstag to ło mało się nie
uślimtała co była tako piykno .Yno nie mogła się dowiedzieć
kto jom zrobioł. Starzik zarzekoł się że kamrat prziwioz kajś z
Polski .Nie wiym możno i starka coś miarkowała ale niy dała po
sobie znać Te puciynki-krzineczki były tak fajne że wszyjscy się
nimi zachwycali ale ni mieli pojyncio łod kogo som..Potym Tych
jyńcow kajś wywiozli i słuch ło nich zaginoł ale starzik jak i
wszyjscy Ci grubiorze kerzy Jim pomogali mieli czyste sumiyni a
możno i uratowaali Jim zyci.Tego nigdy się starzik
dowiedzieli.Wroca się nazot do starki kiero była jak to we ślonski
familiji karkiym starzika .To łona dbała ło to żeby stykło
chleba dlo dziecek.Co prowda starzrik ciynżko robioł ale to łod
ni zależała jak rozdzieli te piyniondze kere zarobioł .A że była
gospodarno toż chocioż w chałupie się niy przelywało chlyb bol .
Jak jakiś wandrus abo żebrok zaklupoł do dźwiyrzi po prośbie to
mog być pewny że dostanie krajiczek chleba. Nie myście że dziecka
we familiji się łobijały Łone tyż zarobiały na chlyb .We
niedziela rano brały koszyk na prani i gnały do somsiedni wsi do
piekorza po świyży ciepły chlyb ,żymły i kołoczki . Roznosiły
potym to po wsi ludziom i dycko miały jakiś grosz za to toż mogły
se kupić jakigoś szkloka .czy kanolda. A wiela miały przi tym
uciechy że se same zarobiły na te maszkiety. No a cołko familijo
miała chlyb za darmo bo piekorz dociepnoł im po 1 bochynku i pora
kołoczkow za fatyga tak w ramach promocji jak by my dzisiaj
pedzieli. Nieroz było tak że mój ujek keryn mioł wtedy kajś 5
lot i chodzioł z mojom mamom po tyn chlyb tak po cichu żeby żodyn
nie widzioł łodgryz konsek łopiyntki .bo ta była najlepszo. Jak
prziszoł do chałupy to dostoł taki szmary że pamiyntoł do końca
życio. Ale jedno wom powiym w tych czasach chlyb się szanowało. To
nie co teraz .Jak zostoł konsek to starka czy tam mama suszyły go i
miały jak znod na wodzionka .Tata nasz boznowoł że jak wciepnom
tyn suchy chlyb do studni to na cołki rok styknie wodzionki..Te
łokruszki kere zostowały to my zbiyrali do torbki na zima do
ptokow. Starzik czy tata zrobili karmnik i my te łokruszki tam
dowali a potym filowali zza gardiny na ptoszki kere się zlatywały
.Jak wto uwidzioł że na drodze leży skorka chleba to jom
podnosioł i dowoł na kamiyń żeby ptoszki miały co jeś. Starzi
ludzie żyli w biydzie i tego chleba nieroz im brakowało toż mieli
wielki szacunek do niego. Swojim wnukom godali że trza go szanować
.Berali bojki w kerych dziecka co wyciepły chlyb abo podeptały
miały wielki grzych i były ukarane. Sama pamiyntom tako bojka w
kerej dziołszka podeptała krajiczek chleba i zrobiła się wele ni
taka wielko dziura i łona wpadła do tej dziury bo to było piekło
.Taki łosprowki działały na wyłobraźnia dziecek jak nic inszego.
Wiycie jo do końca życio nie zapomna takigo zdarzynio kero u nas
było niy do pomyślynio. Bez cufal byłach odwiedzić znajomych
naszej starki w wielkim mieście. Nie byda pisać kaj żeby nie
zrobić gańby bo Ci ludzie co prowda fest wiekowi ale jeszcze żyjom
.Jak my tak se siedzieli starsi przi bonkawie a my dziecka przi
herbacie i ziście gospodyni pado że idzie nakarmić prosioka. Toż
my dziecka polecieli za niom ciekawi kaj łona tegom prosioka trzimie
.Przeca miyszkali na familokach postawionych zaroz po wojnie ,a tam
niy było chlywikow. To coch uwidziała to do mje było jak szlak.
Łona poszła do łaziynki i te resztki chleba i łobiadu wciepła do
chaźla. Dobrze że boł tyn chlyb namoczony bo by Ji się tyn
chaziel zatkoł .Ale by było. Ni mogłach zrozumieć czamu nie
zbiyro i nie suszy tego chleba. Widać miała go za dużo .Łod tego
czasu zbiyrom resztki chleba czy żymeł i susza .Jak żech miała
gowiydź to było do gowiedzi a teraz dowom somsiadce. A łona że mo
dużo czasu bo je sama i nie robi toż te żymły miele a chlyb
ciepie kurom Moji dziecka tyż tak się nauczyły.że chlyb keryn
łostanie zbiyrajom i dycko w kuchni wisi tako torbka z płotna do
kierej dowo się te resztki żeby nie spleśnioły Jo se tak myśla u
nas na wsi tak może być ale w mieście to by mogli zrobić taki
specjalne pojymniki na chlyb ale z drugi strony trza by najpiyrw
ludzi nauczyć żeby yno tam tyn chlyb wciepowali a nie rozmańte
śmieci bo by to się mijało z celym .Mogli by potym słożby
komunalne tyn chlyb wywiyź kaj chowiom jakoś gowiydź no w
najgorszym wypadku spolić A tak co we śmietnikach szczury majom
uczta Baltazara .Myśla że ludzie w końcu zmondrzejom i bydom
bardzi szanować kożdo skorka chleba .Chyba się tego doczakom bo ta
świadomość ło wartości chleba coroz bardzi dociyro do ludzi
.Zwłaszcza po łostatnich powodziach jak zaloło pola i chlyb coroz
bardzi drożeje co gorsze zaczyno go brakować .Możno niy u nas ale
kaj indzi na pewno .Przeca je tela biydnych krajow kaj ludzie
umiyrajom z głodu. . Trocha zaczynom filozofować ale jeszcze chca
pedzieć że do dzisiejszego dnia chocioż mom swoji lata nie zapomna
woniu chleba poszmarowanego swojskim masłym i kakauszali. Było to
na koloniach z gruby na kerych mje tatulek wysłali .Tyn woń i tyn
smak chodzi za mnom do dzisiejszego dnia .Nieroz se tak myśla żeby
wrociły się te czasy bo tak bych se zjadła sznitka takigo chleba
ze masłym takim swojskim prosto łod krowy a nie przetworzonych i
pomiyszanym niewiadomo z czym keryn kupujymy w markiecie. Ale jedno
je ważne momy chlyb nie głodujymy toż co chcieć wiyncy trza
dziynkować za to co momy. Myśla tyż że niy po darmo rzykomy
chleba powszedniego daj nam dzisiaj .Ponboczek dobrze wiedzioł że
tyn chlyb je potrzebny nom do życio jak woda czy luft i muszymy mu
dziynkować za tyn dar . A te żniwne czy dożynki czy jak tam to
nazywomy świadczom ło tym nojlepi.
R.Sobik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz